MInisterstwo odmawia budowy mostu dla kolei do centrum Sandomierza

 Znak pisma: DTK-8.051.49.2025 Warszawa, 25 marca 2025

 Pan Adam Fularz Gazeta Sandomierska Dol. Zielona 24a 65-154 

Zielona Góra Szanowny Panie, w odpowiedzi na Pana wnioski dotyczące dostępności komunikacyjnej pomiędzy Sandomierzem a Tarnobrzegiem (zwiększenia liczby połączeń kolejowych) oraz budowy nowego mostu kolejowego w Sandomierzu i rewitalizacji podtorza linii kolejowej Ostrówek-Sandomierz, przedstawiam poniższe stanowisko. Odnosząc się do kwestii zwiększenia liczby połączeń kolejowych pomiędzy Sandomierzem a Tarnobrzegiem uprzejmie informuję, że w zakresie międzywojewódzkich połączeń pasażerskich zamawianych przez ministra właściwego ds. transportu, w obowiązującym rozkładzie jazdy 2024/2025 kursują 2 pary pociągów dalekobieżnych, które zatrzymują się na stacji Sandomierz oraz Tarnobrzeg, tj. pociąg IC „Witos” oraz pociąg IC „San” relacji Warszawa Wschodnia - Przemyśl Główny - Warszawa Wschodnia. Aktualnie rozpoczęły się prace nad projektem rocznego rozkładu jazdy 2025/2026, w związku z czym nie ma obecnie podstaw dla udzielania informacji na temat połączeń międzywojewódzkich planowanych w przyszłym rozkładzie jazdy pociągów. Organizator przewozów międzywojewódzkich dokłada starań, aby oferta pasażerskich połączeń dalekobieżnych rozwijała się równomiernie, w zależności od posiadanych zasobów oraz generowanego ruchu, jak również od wysokości dofinansowania zaplanowanego na dany rok budżetowy. Ponadto uprzejmie informuję, że trwają prace nad koncepcją kompleksowych zmian funkcjonowania transportu kolejowego, czyli projektem pn. „Horyzontalny Rozkład Jazdy”, który w perspektywie lat 30-tych zaowocuje nowym wzorcem zatrzymań oraz układu skomunikowań pociągów regionalnych i dalekobieżnych, co wpłynie na zwiększenie dostępności transportu kolejowego i będzie odpowiedzią na potrzeby pasażerów. Natomiast w odniesieniu do wojewódzkich połączeń pasażerskich należy wskazać, iż organizacja publicznego transportu zbiorowego na terenie poszczególnych województw w zakresie przewozów kolejowych wynika z autonomicznych decyzji marszałków województw. W przypadku miast Sandomierz i Tarnobrzeg organami właściwymi w zakresie organizacji kolejowych przewozów na poziomie regionalnym są Marszałkowie województwa świętokrzyskiego oraz podkarpackiego. W kwestii budowy nowego mostu kolejowego w Sandomierzu i rewitalizacji podtorza linii kolejowej Ostrówek-Sandomierz informuję, iż zgodnie z informacją uzyskaną od spółki PKP PLK S.A. aktualne plany inwestycyjne nie przewidują realizacji budowy ww. mostu i rewitalizacji ww. linii. Spółka nie analizowała możliwości realizacji wskazanych inwestycji. Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego jako organizator transportu publicznego nie zgłaszał przedmiotowych inwestycji jako priorytet dla regionu. 

 Z poważaniem, Krzysztof Szymański Zastępca Dyrektora Dokument podpisany elektronicznie

Komentarze